Genel
pediyatri, branşlaşmanın ve yan dal uzmanlığının gittikçe yaygınlaştığı bu
dönemde bence çok daha önem kazanmıştır. Otuz beş yıl boyunca gönül verdiğim ve
severek çalıştığım bu dalda atlanmış, tanısı geciktirilmiş, özgül alana
yönlendirilmesi çok geç yapılmış üzücü hastalarla karşılaşmak, beni hekimlik
hayatım boyunca hep çok etkilemiştir. Hastayı ilk kabul eden pediyatristin
donanımı ve bütünsel yaklaşımı hastanın doğru tanı ve tedavi almasını sağladığı
gibi gerekli durumlarda hastanın geciktirilmeden ilgili bölümlerle
konsültasyonunu sağlayabilme becerisi de, hastanın morbidite ve mortalitesini
olumlu yönde etkiler.
Bence iyi
bir pediyatrist kendisine gelen sağlıklı veya hasta çocukların en az %80’ini
rahatlıkla tedavi edebilir ve izleyebilir. Ancak %10-20 kadar çocukta daha
detaylı araştırma ve yan dal uzmanıyla konsülte etmesi gereken durumlarda seri
karar verebilmesi gerekir. Günümüz şartlarında pediyatristler yan dal yapsa da
bütünsel yaklaşım için genel pediyatri bilgilerinden uzalaşmaması gerekir.
Bu
kitabın, sağlıklı çocuk izlemi-aşılanması ve beslenmesi yanında, genetik ve
matabolik hastalıkların çok sık görüldüğü ülkemizde bu olguları atlamamızı
engelleyecek ipuçlarını veren bölümleri, intihar, çocuk istismarı gibi adli
olguların yönetimini, genel pediyatri pratiğinde çok sık karşılaştığımız temel
semptom ve hastalıklarla, çok sık yanlışların yapıldığı konuları kapsamasını
arzu ettim. Kitap klasik bir kitap formatında yazılmadı. Bir rehber niteliğinde
olması amaçlandığı için güncel tanı, tedavi bilgileri yanında, hastanın
yönetimi ve geciktirilmeden ilgili yan dal uzmanına yönlendirilmesini
sağlayacak ipuçları, soru-cevap şeklinde didaktik bir şekilde verilmeye
çalışıldı. Kitap bölüm yazarları çok çeşitli Tıp Fakültelerinde ve sağlık
kurumlarında görev alan gerçekten konusunda çok deneyimli hocalardan seçildi ve
genç uzmanlarımıza da hocalarıyla birlikte katkı yapmaları için şans tanındı.
Genç bir arkadaşımız yazı davetime ‘‘Hocam baş ucu kitabı olacak bu güzel
kitapta bana da görev verdiğiniz için çok teşekkür ederim’’ diye geri dönüş
yaptığı zaman ‘‘Evet, bu kitap bir baş ucu kitabı olmaya aday’’ ne güzel
tanımlamış dedim.
Gençleri
seviyorum ufukları bizlerden çok daha geniş iyi ki varlar. Dilerim bu kitap
onun tanımladığı noktaya ulaşır. 6 yıl önce şahsi ilk kitabım olan ‘‘Çocuk ve
Erişkin Laboratuvar Referans Değerleri El Kitabı’nın’’ minik telif ücreti ile
oluşturduğum ve kendi fakültemiz öğrencileri için kullandığım burs fonunu,
Pediyatrik Semiyoloji kitaplarım ve şimdi de Genel Pediyatri kitabımdan aldığım
telif hakları ile sürdürebildiğim için çok mutluyum. Bana bu yolda yazıları ile
destek olan tüm bölüm yazarı hocalarıma ve genç meslektaşlarıma bu güzel amaç
adına da teşekkür ederim.
Yalnızca
çocuk hekimlerine değil çocukla uğraşan tüm hekimlere rehber olması ve
öğrencilerimize bir nefes olmamız ümidiyle...
Saygı ve
Sevgilerimle
Prof. Dr.
Fatma Oğuz